Jul 11, 2015

::Kuih Raya::

Assalamualaikum and Hello.

Kuih Kuih..Kuih Raya! 

Nak mengimbau kenangan beberapa tahun lalu, yang saya adalah seorang pembuat kuih raya tegar..tiap tahun mesti buat..tak pernah miss..tapi tu dulu..sekarang dah pencen..pencen awal..tangan pun dah keras nak buat kuih raya..

Tapi hari ini dalam sejarah, saya buat kuih raya. Husband tukang potong badam. Anak buah tolong tabur coloured rice. Tapi tengah2 nak duk buat, mak kata boleh ke kau buat ni. Nanti tak jadi. Nasib baik husband kate bagi semangat mak..baru boleh jadi..hihihi..jadi tak jadi lain cerita yang penting cuba..hihihihi..

Beli bahan2 dah berapa hari tapi baru hari ni terpanggil nak buat kuih raya..Kuih paling tersenang sekali..tadaaa..cornflake madu..4 je bahan nak buat kuih ni..Meh share sikit resepi..hihihi

Bahan2:
150gram butter
3 sudu gula pasir
8 sudu madu
275g cornflake
Badam cincang (sangan dulu)
Walnut

Cara membuat:
1. Masukkan butter dalam kuali dengan api yang kecil. Kacau sehingga cair.
2. Masukkan pula gula pasir dan kacau sehingga cair.
3. Kemudian, masukkan madu, gaul hingga sebati.
4. Matikan api dan masukkan cornflake.
5. Masukkan cornflake madu dalam bekas dan taburkan coloured rice.

275g cornflake boleh dapat dalam 75 biji tapi sy guna bekas yang besar. Mungkin kalau guna bekas yang kecil, boleh dapat lagi banyak.




 

Easy peasy!Bila kuih dah siap. Mak suruh buat lagi esok..hahahaha..Akhirnya mak yakin dengan kebolehan menantu dia..hihihi..Bila dah tengok kuih dalam balang, rasa nak buat lagi kuih..hihihi..seronok, semangat nak beraya..Kamu semua buat kuih apa tahun ni?

xoxo
CF

5 comments :

  1. sya beli saje, xpandai masak kuih =)

    new member #334

    ReplyDelete
    Replies
    1. Namy yul..kuih ni paling senang nak buat..tu sy buat..kalau x..x tau jugak..dah lama x buat kuih..hihihi..

      BTW, tq follow blog sy..sy dah follow kamu juga..:)

      Delete
  2. waaa bestnye.. tahun ni kita tak sempat nak buat kuih laa awak.. best je bila tgok kawan2 dapat buat kuih sama2 semua....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuih mudah je semut senyum..jemputlah dtg rumah beraya..:)

      Delete
  3. Auchhh cornflakes mmg bestt makan time rayaa..

    ReplyDelete

Thanks for your comments. May Allah bless you.:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

✿MY CHICKEN FLOSS✿ Copyright © 2016