Sep 9, 2016

::World Quran Hour::

1 comments
Assalamulaikum and Hello.

How are you? Hope you're doing good.
Just wanna update you guys about this World Quran Hour.
In shaa Allah it will happen on 11 Sept 2016 (9 Zulhijjah 1437H).
Let's recite Quran for an hour for that day, just choose your favorite surah and understand the meaning of each verse.
In shaa Allah i'll be joining Muslimah group from Masjid Al-Tirmizi, Taman Sri Sentosa, Petaling Jaya.
Do make yourself available for that one hour.


 Lets strengthen our ukhuwah
Lets  interact with Quran
Lets understand the meaning of each verse 
Lets recite your favorite Surah
Lets be apart of World #QuranHour



xoxo.
CF.

Sep 4, 2016

::Bodoh Sombong::

2 comments
Assalamulaikum and Hello.

Entry in BM.

Ini cuma pandangan kecil aku
Yang mungkin tak beri impak sikit pada kau
Kenapa dan kenapa aku kata ilmu tu penting?
Sebab kalau kau takde ilmu
sama lah umpama tin kosong yang berbunyi
bayangkan. hadamkan.

Kau kata orang yang tak belajar tinggi pun boleh berjaya.
Betul!
Tapi cuba kau hitung betapa jerihnya mereka nak menuju kejayaan
bandingkan pada org yang berilmu dan belajar tinggi
mungkin 80% intelektual
20% kudrat

Aku tau kau nak kerja berhempas pulas
Sampai berjaya
Bagus!
Contoh yang baik.

Tapi tak perlu kau perlekeh sesiapa nak mencari ilmu
Kalau cari ilmu itu tak perlu bersusah payah
maka takkan kau dapat ilmu yang kau nak
Kenapa nak cari ilmu
Sebab ilmu boleh bawak kau sampai mati

"Carilah ilmu hingga ke negeri China"
Betapa payahnya nak mencari ilmu
Kalau nak berilmu tapi tak nak berkorban
maka jangan impikan secebis ilmu pun 

Makin tinggi ilmu kau
makin tunduk kau pada Dia
Bukan sebaliknya..

Kalau kau masih bercakap mendabik dada
Ilmu tak bawak kau ke mana
maka betulkan nawaitu kau
Ilmu Dia luas
makin kau cari ilmu Dia
makin dekat kau dengan Dia.

Maka aku harap kau tak persoal
kenapa kena cari ilmu

tolong jangan jadi dungu
dungu dalam mencari ilmu
bersungguh 
tak apa
tapi jangan bodoh sombong

xoxo.
CF.

 

Sep 1, 2016

::Aku Wujud::

5 comments
Assalamulaikum and Hello.

Entry in BM.

Aku wujud--
Semalam aku hilang sesuatu
harini datang sesuatu pada aku
berdikit-dikit melangkah longlai

Esok aku belum pasti
apa yang bakal menyerabut
jerih yang bakal ditongkah

3 dekad aku berdiri di bumi ini
di asak pelbagai cerita
tawa duka pahit manis
aku telan bulat-bulat

perjalanan masih jauh
atau sudah hampir tamat
itu juga jadi tanda tanya

Aku bukan seorang yang paling ingat tarikh2 penting. 
Aku bukan perempuan biasa.
Yang cakap lembut2.
Tapi dia ajar aku semua tu.

Ketika aku tulis entry ni.
Aku fikir nak catat setiap tarikh yang berlaku dalam hidup aku.
Tapi sayangnya otak aku kata malas.
Aku lah budak paling malas ingat tarikh.
bukan aku tak cuba.
tapi aku tarikh2 mmg x ngam dgn aku.

Ini cuma satu imbasan.
Supaya bila aku takde.
Ada kata-kata ini untuk ingat sesuatu tentang kewujudan aku.
Ini mungkin waktu2 penting dalam hidup aku.

seumur aku 6 bulan.
Tangan tua itu ambil aku dari yang hak.
aku bahagia dengannya.
Rasa itu cuma pinjaman selama 19 tahun aku hidup.
Terima kasih mak@nenek.

27 tahun.
Bermula perjalanan Ph.D aku.
Defense semester satu.
Momentum aku sangat bagus.
Tuhan takdirkan aku disatukan dengan dia.
bermula satu episod baru.
keluarga baru.

Umur setahun jagung.
Aku kembali diuji,
Allah bagi aku kekuatan,
2 tahun aku pulih.

Ogos 2016.
Allah uji aku.
Aku hilang sesuatu dalam hidup.
Aku hilang langkah. 
3 hari rasa macam bertahun.

Kenapa aku cerita semua ni.
sebab kalau kau rasa kau kuat.
kau bagus.
Ada lagi yang lebih kuat dan bagus dari kau.
yang mampu ubah hidup kau.
dari alpa jadi sedar.
dari sedar jadi alpa.

Syukur dengan perjalanan hidup aku.
Jumpa mcm2 orang.
Tapi akhirnya.
Patah balik pada Dia yg satu.
Allahuakhbar aku rindu sama Tuhan.
xoxo.
CF.


::Bye August and Hello September::

1 comments
Assalamualaikum and Hello.

Dear August 2016,
Thanks for giving me chances to "date" with you,
It was like a honeymoon month,
I was having a great month with you,
But towards the end you have just tested me,
I can't walk for 3 days,
But...
You have given me an opportunity,
To been taking care by people named family,
Alhamdulillah.
Bye August.
 

Dear September 2016,
Welcome to my world,
Nice to meet you,
Please be kind and gentle to me.



27 August - 30 August 2016.

xoxo.
CF.

::He's Gone::

2 comments
Assalamualaikum and Hello.

Dear Grandpa,
I'm sorry for not being there whenever you need me to take care of you.
Deep in heart that I really wanted to meet you.
But I just can't.
Sorry for not being a good daughter. 

Every single night I saw you in my dreams
I saw you, you and you.
Only He knows how I miss you so much.
Al-fatihah

xoxo.
    CF.     

Aug 25, 2016

LIFE IS LIKE ROLLER COASTER!

1 comments
Assalamualaikum and Hello.

It's been a while since my last update. I just miss blogging so much.

Feels like wanna share something about my life. I'm about to finish my PhD study. Wish me luck and hope everything goes as what i've planned before.

Marriage life? Alhamdulillah though we've quarrelled so much these days. But everything seems back to the right place. It makes the relationship became stronger. yeah! Thanks Allah.

That's me!



XOXO.
CF.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

✿MY CHICKEN FLOSS✿ Copyright © 2016